Fine anmeldelser af Ulvens blik

Forside Ulvens Blik - høj opløsning

To bogblogs har anmeldt Ulvens blik.

”En flot bog og en modig præstation som debut”

Sådan konkluderer anmelder Lars Flemming fra bloggen http://excitedreading.blogspot.dk/

Han slutter i øvrigt anmeldelsen således: ”En interessant bog som favner bredt – ikke kun til naturelskere, eller ulveinteresserede, men for dem, som vil læse en anderledes bog, hvor to vidt forskellige skæbner mødes og hvor ulvesang opstår. Den har da helt klart vakt interessen for same-kulturen og Lapland. Et ubeskrevet kapitel i vores fælles historie.”

”Danser med ulve i Lapland” er overskriften i anmeldelsen hos K’s bognoter (http://bognoter.dk).

Den lange og meget grundige anmeldelse slutter: ”Især blev min interesse fanget af beskrivelserne af Laplands natur og den samiske kultur, både de religiøse myter og riter, rensdyrholdet og hverdagens vaner. Odgaards evne til at formidle dette stof i en lettilgængelig romanform bringer mit humør en del takker opad igen, og det kompenserer delvist for de anker, jeg kan have mod fortællestrukturen og sproget.

Jeg har i hvert fald fået lyst til at tage til Lapland af at læse bogen (idet jeg et kort øjeblik ser bort fra det med myggene…) – og så tror jeg egentlig, at forfatteren har opnået en god del af sit ærinde

I et efterord fortæller Jonna Odgaard således, at hun som freelancejournalist for år tilbage uden held forsøgte at få danske medier til at købe en artikel om samiske renholderes traditionsrige kalvemærkning i fjeldet. Hun angiver selv, at en del af motivationen for at skrive Ulvens blik er et forsøg på at komme ud med fortællingen om samernes levevis og om Laplands natur via romanformen i stedet for via journalistiske artikler. Jeg håber, at det lykkes for Jonna Odgaard, for fortællingen om samerne og Lapland er både spændende og vigtig og fortjener at blive hørt.”

Warning: Undefined variable $date_format in /home/www/ulvensblik.dk/wp-content/themes/ulvensblik/single.php on line 96